متخصصان هشدار می دهند که COVID-19 ممکن است باعث ایجاد دیابت در افراد سالم شود

12ژوئن 2020 - شواهد در حال ظهور نشان می دهد كه COVID-19 در واقع می تواند باعث ایجاد دیابت در افراد سالم شود و همچنین باعث بروز عوارض شدیدی در افرادی گردد که پیش از ابتلا به کووید-19، به دیابت مبتلا بوده اند.

این موضوع  در نامه ای که به امضای یک گروه بین المللی از 17 متخصص برجسته ی دیابت از پروژه ی ثبتCoviDiab[1] ، رسیده است، امروز در New England Journal of Medicine منتشر شد. هدف از این پروژه، درک میزان و ویژگی های تظاهرات دیابت در بیماران مبتلا به کووید-19، و بهترین راهکارها برای درمان و پایش بیماران مبتلا، در طی و بعد از این همه گیری است.

مشاهدات بالینی تاکنون، رابطه ی دو طرفه ای را بین COVID-19 و دیابت نشان می دهد. از یک طرف ، دیابت با افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کووید-19 و مرگ و میر ناشی از آن ارتباط دارد، بطوریکه گزارش شده است بین 20 تا 30 درصد بیمارانی که به دلیل COVID-19 درگذشته اند، به دیابت مبتلا بوده اند و از سوی دیگر، موارد جدید دیابت و عوارض متابولیک غیر معمول در افرادی که از قبل به دیابت مبتلا بوده اند، از جمله موارد تهدید کننده ی زندگی، در افراد مبتلا به COVID-19 غالبا مشاهده شده است.

هنوز مشخص نیست که چگونه کرونا ویروس 2 (عاملCOVID-19 )، بر دیابت تأثیر می گذارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که ACE-2، پروتئینی که به SARS-Cov-2 متصل می شود و به ویروس اجازه ی ورود به سلول های انسانی را می دهد، نه تنها در ریه ها بلکه در اندام ها و بافت هایی که در متابولیسم گلوکز نقش دارند از جمله لوزالمعده، روده کوچک، بافت چربی، کبد و کلیه وجود دارد. محققان این فرضیه را مطرح کردند که ویروس با ورود به این بافت ها، ممکن است باعث اختلال در عملکردهای متعدد و پیچیده ی متابولیسم گلوکز شود. همچنین سالهاست که شناخته شده است که عفونت های ویروسی می توانند در بروز دیابت نوع یک شرکت داشته باشند.

 پرفسورFrancesco Rubino ، استاد جراحی متابولیک در کالج کینگ لندن و سرپرست پروژه رجیستریCoviDiab ، گفت: دیابت یکی از بیماری های مزمن شایع است و ما اکنون در حال مشاهده ی عواقب برخورد اجتناب ناپذیر این دو بیماری همه گیر هستیم. به دلیل دوره ی کوتاه تماس انسان با این کرونا ویروس جدید، مکانیسم دقیقی که ویروس از طریق آن بر متابولیسم گلوکز تأثیر گذارد، هنوز مشخص نیست و ما هنوز نمی دانیم که تظاهرات حاد دیابتی که در این بیماران مشاهده می کنیم، نشان دهنده ی دیابت کلاسیک نوع 1 یا نوع 2 یا احتمالاً یک شکل جدید دیابت است.

پرفسور Paul Zimmet، استاد دیابت در دانشگاه موناش در ملبورن، رئیس افتخاری فدراسیون بین المللی دیابت و محقق سرپرست در پروژه رجیستری CoviDiab گفت: ما هنوز میزان ابتلا به دیابت جدید را بر اثر ابتلا به COVID-19 نمی دانیم، همچنین نمی دانیم که آیا این بیماری پس از نجات از عفونت کووید-19 باقی می ماند یا برطرف می شود و اگر باقی بماند، آیا COVID-19 خطر ابتلا به دیابت را در آینده افزایش می دهد یا خیر؟ با ایجاد پایگاه داده برای ثبت جهانی دیابت در طی کووید-19، ما از جامعه پزشکی بین المللی می خواهیم تا به سرعت مشاهدات بالینی مربوطه را که می تواند به یافتن پاسخ به این سوالات کمک کند به اشتراک بگذارند.

پرفسور Stephanie Amiel، استاد تحقیقات دیابت در کالج کینگ لندن و یکی از محققان پروژه رجیستری CoviDiab گفت: این رجیستری بر روی داده های بالینی جمع آوری شده، متمرکز است که به ما کمک می کند تا ظرفیت ترشح انسولین، مقاومت به انسولین و وضعیت آنتی بادی خود ایمنی را بررسی کرده و درک کنیم دیابت مرتبط با کووید -19 چگونه ایجاد می شود، و تاریخچه ی طبیعی و بهترین راه مدیریت آن چیست. مطالعه دیابت مرتبط با COVID-19 ممکن است مکانیسم های جدید بیماری را آشکار کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-covid-trigger-diabetes-experts.html

 



[1]the CoviDiab Registry project: یک طرح تحقیقاتی بین المللی مشترک، برای ایجاد یک پایگاه ثبت جهانی از موارد جدید دیابت در بیماران مبتلا به کووید -19